تبیین ظرفیت های پویای نمایشگاه های علمی پژوهشی در عرصه مدیریت دانش


کد خبر :
523

عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به تبیین ظرفیت ها و پتانسیل های پویای نمایشگاه های علمی پژوهشی در عرصه مدیریت دانش و در مواجهه به نظام مسائل نوین علمی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، آئین تجلیل از غرفه داران و دست اندرکاران سیزدهمین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان به همت مدیریت پژوهش و توسعه علمی این حوزه در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی در این نشست با بیان این که جنس کار نمایشگاه های علمی پژوهشی از جنس مدیریت دانش است، گفت: اصطلاح مدیریت دانش یعنی با چه ساختارها و فرایندهایی از نقطه مواجهه با مسائل تا حل مسائل در عرصه میدانی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: آنچه در این عرصه اهمیت دارد آن است که بدانیم چگونه باید نیازسنجی و نیازشناسی و همچنین تشخیص شبکه مسائل را انجام داد و پاسخ به مسائل، بر اساس فرایند خلاقیت و تفکر و اندیشه های نو، فارغ از منابع اطلاعاتی قبلی متفکرین بر چه پایه هائی می بایست ارائه شود.
مدیر مدرسه علمیه نورالرضا(ع) با بیان این که مهمترین رسالت تحقیق و پژوهش، تولید فکر واندیشه است و باید اندیشید که این تولید فکر و اندیشه، چگونه می تواند در شناخت نیازها و جمع آوری اطلاعات متفکرین موجود یا منابع قسمت های دیگر کمک کند، خاطر نشان کرد: این شناخت نیازها و مسائل آنگاه که در سطح کلان مطرح می شود در جنس مدیریت دانش قرار می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که اولویت بندی بین مسائل و تمییز قائل شدن میان مسائل خرد و کلان کشوری و قرار دادن دسته ای از مسائل در میان مسائل کلان، در زمره شاخه های مدیریت دانش است، ابراز کرد: به عنوان مثال، اینکه کسی در حجره خود فکری داشته باشند شاید روش تحقیقی مطرح کند اما اینکه تفکر منتهی به تولید علم نافع شود و برای این منظور مجموعه های متفکر و فرایند های تفکرساز پای کار بیایند، این موضوع در شاخه مدیریت دانش قرار می گیرد.
وی با بیان این که هم افزایی بین منابع و طبقه بندی متناسب با نیازها نیز از حلقه های مدیریت دانش است، تصریح کرد: مساله اول تجمیع اطلاعات یا همان مدلسازی است؛ یعنی از مجموعه تفکر و اطلاعات چگونه می توان برای حل مساله استفاده کرد و پژوهشکده های کاربردی و بنیادین چگونه و به چه کیفیتی می توانند اطلاعات را در راستای حل نظام مسائل در حوزه مدیریت دانش بکار ببرند.
مدیر مدرسه علمیه نورالرضا(ع) با بیان این که پس از ساخت مدل، مساله چگونگی استفاده از دانش در عمل در مقیاس کلان مطرح می شود، افزود: اگر موسسه ای مدلی را تولید کرد باید دید چگونه این مدل باید اجرایی شود و در اینجا، کیفیت اجرایی کردن داده ها و دانش تا به مصرف کننده برسد، همه در حلقه توزیع و انتشار دانش قرار می گیرد و نمایشگاه های پژوهشی در این قسمت نقش دارند.
حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که نمایشگاه های پژوهش به جهت مرجعیت می توانند هم در راستای رساندن مساله حل شده به مخاطب ومصرف کننده، هم در عرصه نیازسنجی و شناخت شبکه مسائل، هم در عرصه شناسایی منابع، هم مدلسازی و طراحی پاسخ مساله، و هم در عرصه عملیاتی سازی آن و رساندن علم و دانش به مصرف کننده نقش موثری داشته باشند، تصریح کرد: همه نمایشگاه های علمی پژوهشی می بایست با تکیه بر این موضوعات برپا شوند.
وی ضمن اشاره به تاریخچه و پیشینه و همچنین آینده پژوهش بخصوص در حوزه های علمیه عنوان کرد: امروز در حوزه های علمیه نگرش کاربردی سازی علوم مطرح است و پژوهشی باید صورت بگیرد که منتهی به حل مساله شود تا بتواند در جامعه اثر و تغییر ایجاد کند؛ پژوهش باید منجر به تغییر در عمل شود و آن تغییر، شاید تغییر در فکر، یا رفتار، یا روابط و یا شیوه های نو باشد.
مدیر مدرسه علمیه نورالرضا(ع) ضمن اشاره به ضرورت شناخت روش های تولید دانش، ابراز کرد: آینده در دستان کسانی است که به روشهای تولید دانش آشنایند و باتوجه به گسترش ابزارهای جدید(هوش مصنوعی)، افراد در پژوهش باید روش های نوین تولید دانش را بشناسند.
حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که اگر روند وضعیت موجود در برگزاری نمایشگاه ها پیش گرفته شود، چالش های جدید برای ایجاد فرصت های تازه اتفاق نمی افتد و اتفاق خاصی در گسترش دانش و ایجاد مساله های جدید، فعال شدن تفکر و رساندن به حل مساله و طراحی مدل های جدید صورت نخواهد گرفت، بیان کرد: دومین موضوعی که وقوع آن در صورت عدم تغییر وضع موجود محتمل خواهد شد این است که ساختار ها و فرایندهای سازمانی گسترش می یابد اما آن تحول موردنظر اتفاق نمی افتد چون ذات تحول، ایجاد یک تغییر معنادار نسبت به وضعیت موجود است.
وی ضمن اشاره به ضرورت تغییر در آموزش حافظه محور و تبدیل آن به آموزش مهارت محور در حوزه های علمیه، اظهار داشت: یک طلبه باید مهارت محور باشد، باید مهارت مغالطه داشته باشند تا بتواند با مهارت های خود، تبیین در فضای رسانه انجام دهد و قواعد را در قالب فتوکامنت و شیوه های رسانه ای نو به جامعه هدف تزریق کند و راهبرد های کلیدی موثر و کارآمد در سطح جامعه ارائه دهد.
مدیر مدرسه علمیه نورالرضا(ع) با بیان این که بنابراین نمایشگاه پژوهش از حلقه های مدیریت دانش است و پیشنهاد می شود نمایشگاه های پژوهش در قالب یک نقشه ده ساله، هر سال شعاری محوری را دنبال نمایند و این شعار نیز سیاست حاکم برای رویکردِ آن سالِ نمایشگاه باشد، گفت: نمایشگاه های پژوهش باید در یک افق ده ساله، با رویکرد مساله شناسی، نیازسنجی، شناخت شبه مسائل و تولید نظام مسائل حرکت کنند و در زنجیره تولید دانش در مقیاس کلان، این رویکرد حاکم را به صورت گسترده در مدارس نیز جاری نمایند و دید مساله شناسی و نیازشناسی را در مدارس بگسترانند.
حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که آنچه نیاز است شکل گیری نمایشگاه های پژوهش در فضاهای علمی رقابتی است، ابراز کرد: اگر حوزه علمیه خراسان این رویکرد و افق ده ساله را در نگاه خود ببیند، دانشگاه ها، مراکز و مجامع علمی نیز الگوخواهند گرفت و اثرگذاری مضاعف خواهد بود.


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=523

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید