درس خارج اصول استاد زمانی فرد(زیده عزه)خراسان رضوی


کد خبر :
733

جریان اخبار علاجیه در غیر روايات

اقوال 1-عدم جریان (مشهور) 2-جریان (مرحوم شیخ و نظر استاد)
دلیل قول اول: 1.ترجیح خلاف قاعده اولیه است. ۲.در موارد خلاف قاعده اولیه باید بر قدر متیقن اکتفا کرد. ۳. قدر متيقن خبرین متعارضین است.
اشکالات :اشکال مقدمه اول: ترجیح مطابق قاعده اولیه است 1.در باب امارات حجيت امرى عقلايى است و مورد امضاء شارع. 2.عقلا حجيت را از باب كاشفيت و طريقيت ميدانند. 3. هر اماره اى كه اقرب الى الواقع باشد مورد اعتناء عقلاست.
اشكال مقدمه دوم: مرحوم شيخ با پذيرش مقدمه اول ميفرمايد اكتفا در جايى است كه دليل بر شمول نداشته باشيد و حال انكه تعليل هاى مقبوله موجب تسرى ميشود.
دليل قول دوم :استناد به مقبوله عمربن حنظله أ. فان المجمع عليه لاريب فيه مقصود از لاريب فيه، نفى ريب نسبى است نه حقيقى فلذا بمعناى اقربيت الى الواقع است. ب. فان الرشد فى خلافهم رشد نيز از جهت آن است كه مخالفت با عامه اقرب الى الواقع است.  ملاك اقربيت الى الواقع است حال اين اقربيت در روايات باشد يا غير آن
نظر استاد 1. حجيت امارات از جهت عقلائي مي باشد. 2. حجيت عقلائي امارات بنابر كاشفيت است يعنى ملاك اعتبار دادن عقلاء آن است كه در اكثر موارد كاشف از واقع باشد. 3. وقتي ملاك كاشفيت شد به اماره اى كه كشف قويترى داشته باشد عمل ميشود. 4. قوت کشف تابعی از مرجحات مذکور در اخبار علاجیه است.


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=733

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید