هدف گزینش پژوهشگران سال حوزه، نشاط علمی در پژوهشگران جوان و ارج نهادن به پیشکسوتان پژوهش است


کد خبر :
790

استاد و پژوهشگر برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: تقویت انگیزه و ایجاد نشاط علمی در پژوهشگران جوان و ارج نهادن به پیشکسوتان تحقیق، یکی از الزامات هر نهاد علمی مانند حوزه علمیه خراسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، پژوهشگران سال حوزه علمیه خراسان امسال برای نخستین‌بار با اهتمام به رویکرد معاونت علمی در راستای توسعه و اعتلای فعالیت‌های مبتنی بر عرصه علم و فناوری و پس از ممیزی دقیق از میان بیش از دویست شرکت‌کننده در فراخوان و ۷۰۰ اثر علمی‌پژوهشی، معرفی نمود.
در همین راستا گفتگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد و پژوهشگر برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان می نمائیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، با بیان این که از سال ۱۳۶۳ تحصیلات حوزوی را در کنار دروس دبیرستان و سپس دانشگاه آغاز نمودم و سپس ممحض در آن شدم، گفت: استادان زیادی در علوم و سطوح مختلف، فعالیت نمودند، به‌خصوص اساتیدی که در خارج فقه و اصول بیشتر نزد آنها به درس و بحث پرداختیم که از جمله آنان می‌توان به حضرات آیات میرزاعلی فلسفی، حاج سید حسن مرتضوی و حاج شیخ مهدی مروارید اشاره کرد.
وی با بیان این که از دهه هفتاد به تدریس علوم و متون اسلامی پرداختم و به علت نیازهای متنوع حوزه و مطالبات طلاب و فضلا، دروس بنده نیز تنوع یافت، ابراز کرد: در این سال‌ها حدود ۲۲ دوره کلام و عقاید و فرق اسلامی، ۱۴ دوره علوم قرآن و تاریخ و اصول حدیث و رجال، ۱۲ دوره زبان و ادب عربی، ۱۳ دوره تاریخ و فرهنگ اسلامی، ۵ دوره فلسفه و منطق و... القا کردم؛ اما به‌تدریج تمرکز بنده بر تدریس فقه و اصول، بیشتر شد، و لذا بیش از ۴۰ دوره اصول و فروع و قواعد فقه و مذاهب فقهی، برای طلاب درس گفتم و پس از تدریس پنج دوره کفایه و شش دوره حلقه ثالثه شهید صدر، تدریس خارج فقه و اصول را آغاز کردم که ده سالی است نیز این مباحث تدریس ادامه دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی خراسانی با بیان این که برای نشاط علمی و طرح مباحث نوین در حوزه علوم اسلامی، در این سال‌ها بالغ بر ۱۰۰ سخنرانی علمی در نشست‌های تخصصی، کرسی‌های ترویجی و همایش‌های ملی و بین‌المللی تولید شد، عنوان کرد: در فضای پژوهش و نگارش، حدود ۸۰ اثر به چاپ رساندم که ۴۰ عنوان، دارای رتبه علمی‌پژوهشی است.
استاد و پژوهشگر برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در این سال‌ها علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، نسبت به راهنمایی و مشاوره ده‌ها رساله و پایان‌نامه، تحقیق و طراحی ده‌ها رشته تخصصی و طرح پژوهشی، تأسیس مراکز پژوهشی و آموزشی و مجلات علمی و حلقه‌های تربیت محقق در حوزه علوم و معارف اسلامی اقدام نمودم.


وی با بیان این که در طول سی‌سال گذشته، حدود ۵۰ دوره درس و کارگاه آموزشی و نشست تخصصی در حوزه روش تحقیق و پژوهش در رشته‌ها و شاخه‌های گوناگون علوم اسلامی، از فقه و اصول به‌خصوص فقه مستحدثات گرفته تا کلام و فلسفه، علوم حدیث، تاریخ اسلام و.. ارائه و در این زمینه ۵ اثر به نگارش درآمده که یکی از آنها با عنوان روش تحقیق در فقه و اصول در حال انتشار است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی خراسانی با بیان این که تقویت انگیزه در پژوهشگران جوان و ارج‌نهادن به پیش‌کسوتان تحقیق، یکی از الزامات هر نهاد علمی مانند حوزه علمیه است، اظهار کرد: در شرایط کنونی حوزه به‌خصوص مشهد، تقویت ارزش تفکر و تحقیق در حوزه و فضلای حوزوی، و تجلیل از دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزویان، ضرورتی بدیهی دارد تا در یک حرکت چندساله، توازن و اهمیت لازم به عرصه تفکر و تحقیق و تألیف بازگردد.
استاد و پژوهشگر برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان با بیان این که عرضه سوابق پژوهشی همه فضلای خراسان در یک پایگاه به‌صورت شایسته و به‌روزرسانی مستمر آن یک گام اساسی و مقدماتی است، تصریح کرد: در ادامه این مسیر، طراحی شاخص‌های دقیق و مستندسازی فرآیند ارزیابی به‌صورت دقیق و زیر نظر جمعی از محققان و متخصصان ارزیابی علمی، اهمیت بسزایی دارد.
وی با بیان این که می‌بایست برنامه‌های سابق و کنونی پژوهش از جمله نمایشگاه، جشنواره، المپیاد و تجلیل را با هم ادغام سازیم تا به رویداد بزرگ پژوهشی حوزه خراسان تبدیل گردد و انگیزه‌های تفکر و تحقیق را به حرکت درآورد و اراده‌های تولید علمی را تقویت نماید، اظهار کرد: مهم‌ترین تجربه در کسب موفقیت‌های پژوهشی مطالعه و تفکر هدفمند است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی خراسانی با بیان این که در تحقیق، نشاط از سرمایه مهم‌تر است، گفت: تحقیق بیش از آن که وابسته به نبوغ و تیزهوشی باشد، متکی بر داشتن انگیزه دینی و اجتماعی، تحریک اراده شخصی و پشتکار روشمند است که آنها را در اهتمام به مطالعه، تفکر، تحقیق و تألیف، و نیل به افق‌های عالی علمی، موفق می‌سازد.


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=790

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید