درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین نقیبی( زیده عزه)


کد خبر :
841

ادله ی حرمت بازی با غیر ابزار و آلات مخصوص قمار و بدون شرط بندی

سه دلیل بر حرمت تکلیفی بازی ذکر شده است: 1- علامه در کتاب تذکره و برخی دیگر ادعای اجماع بر حرمت این گونه بازی نموده اند. 2- عموم روایات دلالت بر نهی از مسابقه جز در سه مورد عن أبي عبداللّه عليه السلام :لاسبق إلا في خفّ أو حافر أو نصل .(وسائل الشیعه ج ۱۱ص ۲۵۳) این روایات بر حرمت تکلیفی هرگونه بازی _ولو بدون شرط بندی_ غیر از تیراندازی، شتردوانی و اسب دوانی دلالت دارد . 3- مفهوم قمار؛ مفهوما بر مطلق مغالبه قمار اطلاق می شود و جمیع ادله مثل مورد لعب با شطرنج بدون مراهنه که دال بر حرمت بود، شامل این قسم می شود.
نظر استاد: به نظر ما در این قسم که رهانی در میان نیست اگر بالفرض کسی در مثل مسابقه کشتی که عنوان قمار برآن صادق نیست یا مسابقه مشاعره،کلمه ی قمار اطلاق نمی شود؛ الا در بعضی موارد که بسا مجازا به آنها قمار اطلاق شود


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=841

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید