درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین عادلی نیا(زیده عزه)


کد خبر :
854

شهادت علی الشهاده

دراین مقام دو طائفه،روایت وجود دارد: طائفه اول:موضوع روایات،مطلق است و کلا بر قبول و اعتبار، شهادت علی الشهاده دلالت دارد، لکن یک روایت،معارض وجود دارد که آنهم صلاحیت معارضه را ندارد. طایفه دوم:دو روایت هست، که یکی صحیح و دیگری موثق است که بر عدم جواز شهادت علی الشهاده، در «حد» دلالت دارند.(لا تجوز شهادة على شهادة فی حد)«وسائل الشیعه جلد۱۸ باب۴۵.من ابواب الشهادات صفحه۲۹۹ ج۱و۲» جمع بین این خصوص این میشود که: درحدود،شهادت بر شهادت،معتبر نیست و در غیرحدود معتبر است و یک تفصیل درخود شهادت بر حدود وجود دارد:که اگر شهادت بر حدود،جنبه مالی داشته باشد.شهادت بر شهادت مقبول است،ولي درحدود محضه،قبول نیست.البته این تفصیل،برخلاف نظر مشهور است یعنی نظر مشهور اینست که در حدود مطللقا معتبر نیست ولی در مقابل همانطورکه در متن شرایع آمده این مسئله اختلافی است :واماالحدود،فان کانت مختصة بالله،کحدالزنا لم تسمع اجماعا وان کانت مشترکة،کحدالسرقه والقذف فالمشهور بین الاصحاب ان الحکم فیهاکغیرها من الحدود. مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الإسلام ج۱۲صفحه۲۷۰


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=854

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید