پیام آیت الله العظمی سبحانی به نخستین مراسم انتخاب پژوهشگر سال و تجلیل از برترین‌های پژوهشی


کد خبر :
710

حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به نخستین آیین انتخاب پژوهشگر و تجلیل از برترین‌های پژوهشی حوزه علمیه خراسان اظهار داشتند: پژوهشگران در تمام عصرها توانسته اند از مواد قدرتمند و پر محتوای قرآنی و حدیثی چهره تابناک اسلام را به صورت روشن ترسیم کنند، و قوانین آن را با تمامی تمدن‌ها هماهنگ سازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، حضرت آیت الله سبحانی، پیامی به مراسم نخستین پژوهشگر و تجلیل از برترین‌های پژوهشی این حوزه ارسال کردند که متن آن به این شرح است:
قال الله تعالى «ن والقلم وما يسطرون»
جامعه امروز ما ۱۷ تمدن را پشت سر گذاشته و اکنون در مهد هفدهمین تمدن قرار گرفته است مسلماً مدنیت هر دوره وامدار تمدن پیشین است که پایه و اساسی برای تمدن بعدی به شمار می‌رود.
جای گفتگو نیست که مجموع تمدن‌ها وامدار قلم و پژوهش دانشمندان است که پیشرفت‌های علمی و صنعتی و غیره را با نگارش حفظ کرده و به نسل بعدی منتقل کرده است و اگر تمدن ها به وسیله قلم و نگارش در کاغذ با پوست حیوانات و یا نیشه‌های سنگی ضبط نشده بود، چراغ تمدن خاموش می‌شد و بشر گامی به پیشرفت نمی‌گذاشت و لذا قرآن به قلم سوگند می خورد که عظیم ترین خدمت گذار انسان است. البته قلم کنایه از ضبط علوم و دانش‌ها است. خواه به وسیله نگارش و ضبط خامه و یا به وسائل دیگر که به آن اشاره شد.
اما قرآن تنها به قلم سوگند یاد نمی‌کند و به دنبالش « و ما يسطرون»، می فرماید: یعنی آنچه که با این قلم نوشته می شود چه بسا برخی از قلم ها مطالبی را ترسیم می کنند که ویرانگر اخلاق و ترویج فساد و به هم ریختن نظام میباشد. چنین قلمی نه تنها ارزش ندارد بلکه محکوم به خیانت است. از این جهت باید در کنار قلم به محتوا نیز اهمیت داد.
در اینجا نکته ای را یادآور می شوم که در موضوع خاتمیت به صورت گسترده از آن بحث شده است طراوت آیین اسلام و خاتمیت آن در سایه پژوهشهای دانشمندان اسلام است و آنچه که اسلام را در قلمرو عقاید و احکام زنده نگاه داشته تحقیقات علماء و دانشمندان در تمام قرون ۱۵ گانه است.
زیرا پژوهشگران در تمام اعصار توانسته اند از مواد قدرتمند و پر محتوای قرآنی و حدیثی چهره تابناک اسلام را به صورت روشن ترسیم کرده و قوانین آن را با تمام تمدن ها هماهنگ سازند و اگر پیامبر اسلام و یا یکی از امامان معصوم مجموع وحی الهی را در هر دو قلمرو در کتابی می‌نوشتند و به امت می‌سپردند ولی روی آن پژوهش انجام نمی گرفت، اسلام هرگز به‌صورت زنده تجلی نمی‌کرد برای دوره های بعدی پیشرفتی انجام نمی گرفت تحقیق و همت کاوشگران است که اسلام را زنده نگاه داشته است که پیوسته از دو منبع عظیم الهام گرفته اند و به شرح و تبیین پرداخته اند. اینجانب از همین راه دور، دست پژوهشگران حوزه علمیه خراسان را فشرده و از خداوند متعال موفقیت روز افزون آنان را خواستارم ولی لازم است که در پژوهش به نیازها و گره ها توجه کرد یعنی آنچه امروز مورد نیاز جامعه است در دائره تحقیق ریخته شود. پیشینیان از دانشمندان در هر دوره به نیاز روز پاسخ گفته و عرصه بر مخالفان و شکاکان تنگ تر می ساخته اند.
در پایان از حجة الإسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علی خیاط (دامت برکاته) مدیر محترم حوزه علمیه خراسان سپاسگزاری نموده که این همایش را برگزار نموده و از پژوهش گران استان تقدیر و تجلیل می نمایند.
قم - حوزه علميه
جعفر سبحانی
١٣ شعبان المعظم ١٤٤۵


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=710

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید