درس خارج تفسیر حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد(زیده عزه)


کد خبر :
812

آیه شريفه درصدد بيان تفاوت درجات انسان های شایسته است.

هم درجات عندالله و الله بصیر بما یعملون
خلاصه آیه
نکات تفسیری : از آنجا که واژه "درجه" در مقابل "درکه" است فلذا آیه شریفه انحصار در بیان حال "من اتبع رضوان الله" دارد.  همانطور که سیدعبدالاعلی سبزواری میفرماید کلمه ذووا در تقدیر نمیباشد آنطور که مرحوم طبرسی فرموده، زیرا درجات بهشتی همان تجسم اعمال اند (دو نظریه در ثواب و عقاب است اینکه جدای از عمل باشد یا نفس عمل کما اینکه فرموده "انما تجزون ما کنتم تعملون") در حقیقت هر جزایی عین عمل است، عمل با عامل متحد است فلذا جزا عین عامل است و بهشت همان چهره ملکوتی انسان است که همان اعمال او باشد. فرق دنیا و آخرت آن است که در دنیا بهشت و جهنم از ما پنهان است اما در آخرت کشف غطا میشود. منشا اختلاف درجات مومنين دو چیز است علم و عمل.  وقتی درجات عندالله است با توجه به نامحدود بودن الله تعالی درجات نیز نامتناهی خواهد بود.  والله بصیر بما یعملون علت است برای تنوع درجات زیرا خداوند میداند اعمال چگونه بوده.  بصیر از ماده بصیرت است نه بصر، زیرا درجات مومنین به نیت و باطن اعمالشان برمیگردد و نیت با بصر دیده نمی‌شود بلکه به علم الهی معلوم است.


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=812

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید