درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد(زیده عزه)


کد خبر :
839

تاب الصوم / صوم کفاره/ کفاره ترتیبی/ کفاره صید نعامه

بيان اقوال در مساله صید نعامه حال احرام، 3 نظریه مطرح است 1- قول به ترتیب( عروة و مشهور) 2- قول به تخییر(ابن ادريس و علامه حلی) 3- توقف و احتیاط (محقق حلی ومختار)
بررسی ادله دلیل قول مشهور: روايات و در راس انها صحیحه علی بن جعفر که از حیث سند اعلایی است. دليل قول دوم: آیه 95 سوره مبارکه مائده كه مؤيد به روايات است و در راس آن روایت حریز.
با توجه به قوت ادله هر دو قول ترتيب و تخيير، سه وجه جمع بیان شده 1- أو در آیه شریفه بمعنای تنویع بکار رفته است.(صاحب جواهر) جواب: مخالف صحیحه حریز است که تصریح دارد أو بمعناى تخيير است. 2- روايات ترتيب را حمل بر استحباب كنيم. جواب: اين راه حل قائلى ندارد و الا همین را تقویت میکردیم. 3- از روايات مقابل آیه صرفنظر کنیم.(ابن ادریس و علامه) جواب: روایات ترتیب بسیار است و از حد مستفیض فراتر است لذا براحتی نمی‌توان رفع ید کرد.
دلیل قول سوم(مدعا) : از آنجا که هیچ یک از ادله دو قول پیشین راجح نيست و وجوه جمع بیان شده نیز ناکارآمدند توقف کرده و احتياط ميكنيم كه بنا بر قاعده دوران الامر بین التعیین و التخییر می‌بایست جانب تعیین را گرفت لذا قائل به ترتيب ميشويم على الاحوط.


عضو شوید :

لینک کوتاه :
pajuhesh.hozehkh.com/?p=839

برچسب ها :

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

پر بازدید